donderdag 20 juli 2017

Mijn eerste echte herinnering..



Vanaf ongeveer je 4e levensjaar kun je jezelf dingen herinneren. Waarom we dingen van voor die tijd vaak niet meer kunnen herinneren, is nog niet helemaal wetenschappelijk bekend maar er zijn verschillende theorieën over. Eén voorbeeld van die theorieën is bijvoorbeeld : Een kind van 4 kan zichzelf een bepaalde dag in de speeltuin nog goed herinneren. Maar wanneer het kind 7 jaar ouder is, heeft het al zo vaak gespeeld in de speeltuin, dat de dagen allemaal op elkaar beginnen te lijken en zo eigenlijk als één herinnering worden opgeslagen. Hier kon ik mezelf wel in vinden.

Toen ik mezelf af ging vragen wat mijn eerste herinnering was, moest ik hier best lang en diep over nadenken.. Toen uiteindelijk deze als eerste herinnering naar boven kwam :
Het was een warme dag en ik zou die ochtend op schoolreisje gaan, ik zat toen in groep 2 van Christelijke basisschool de Rank in Helmond, dus zal ik 5 jaar zijn geweest. Die ochtend was mijn moeder erg gehaast en achteraf gezien behoorlijk gestrest. Ze moest me met de fiets naar school brengen en kwam er op het moment dat we aan wilden fietsen achter dat haar band slap was. Omdat mijn oma 5 deuren verderop woonde, kon mijn moeder haar fiets lenen. Onderweg naar school, kan ik mezelf nog herinneren dat mijn benen zwaar begonnen te wegen, waardoor ik steeds meer moeite had om mijn benen uit elkaar te houden. Omdat de fiets van mijn oma geen jasbeschermers had en ik mijn benen niet meer uit elkaar kon houden, kwam ik met mijn linkervoet  tussen de spaken van die fiets. Mijn hak hing nog maar met een stukje vlees aan mijn voet. Mijn moeder die op dat moment een flinke rughernia had, heeft me toen helemaal naar huis gedragen, niemand wilde haar helpen. Vervolgens ging het heel snel. Een kennis uit de straat die kippenslachter was, bracht mij en mijn moeder als een gek naar het ziekenhuis. Ik weet nog dat toen ik in die bus zat, er nog half levende kippen in die bus lagen en ik daar toen ook nog schrik van had. In het ziekenhuis aangekomen, bleek dat mijn voet gebroken was en moest deze worden gezet en in het gips. Later die avond, toen ik in bed lag, kan ik mezelf herinneren dat mijn vader pas nadat ik in bed lag thuis kwam. Ze hadden ruzie en mijn vader schreeuwde tegen mijn moeder. Als kind hoor je die dingen, maar stel je er eigenlijk nooit echt vragen over of ben je het de dag erna zo goed als vergeten.

Nu ik ouder ben en natuurlijk ook veel verhalen van mijn moeder heb gehoord, weet ik nu waarom mijn vader die avond zo schreeuwde tegen mijn moeder. Hij kwam pas laat thuis omdat hij na het werk was gaan zuipen in de kroeg. Mijn vader was straalbezopen thuis gekomen en gaf mijn moeder de schuld van mijn gebroken been.. Met nare en kleinerende beschuldigingen tot gevolg. De reden dat ze die ochtend zo gestrest was kwam doordat mijn vader eigenlijk al een behoorlijk alcohol probleem had en verbaal behoorlijk agressief kon worden. Dit is voor mij ook hét moment, dat mijn vader langzaam in iets veranderde, dat steeds een stukje meer van hem overnam.

Zoals ik al zei heb ik er behoorlijk lang over na moeten denken maar dit is dus mijn eerste échte levensherinnering.. Ik had er eigenlijk ook nooit eerder bij stil gestaan, zoals denk ik vele van jullie hier nooit echt bij stil hebben gestaan. Misschien wel leuk om zelf eens over na te denken. De jaren die daaraan vooraf gingen, ken ik alleen terug uit foto's.

Het is jammer dat ik mezelf niets herinner van die jaren daarvoor, want dat waren juist de beste en mooiste jaren die wij met z'n drietjes als gezin hadden..

x Yalisa

6 opmerkingen:

  1. Hoi Yalisa, je hebt een mooie manier van schrijven. Leest lekker.
    Ik hoop dat dit bijdraagt bij het proces van je verwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Yalisa,je schrijft boeiend! Mijn eerste herinnering gaat ook terug tot mijn 4 jaar, ook de detailles zie ik in geuren en kleuren terug... Vele jaren later schreef ik mijn boek "een kans gevraagd", over opvoeden in kansarmoede. Toen met de bedoeling om het eventueel uit te geven
    -wat nooit is gebeurd- achteraf gezien voor mij een geluk, want zoals je aangeeft, sommige mensen kunnen heel veroordelend zijn, zonder te begrijpen waarom je gedrag is ontstaan en je bent zoals je nu bent... Mijn boekje ligt nu thuis in mijn kast en af en toe, wanneer ik denk dat de ervaring die ik had nu iemand kan helpen, dan vertel ik erover... Ik heb dus geen spijt dat ik mijn boekje niet heb uitgegeven, ik koester het, net zoals ik de ervaring koester van al hetgeen ik neerschreef over mijn opvoeding en de bevrijding die ik hierdoor achteraf voelde... Mooi, je schrijft mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste TK,

      Allereerst bedank voor het compliment. Persoonlijk ben ik een echte binnenvetter en los graag mijn problemen zelf op, wat resulteerde in een overvloed aan emoties die ik niet meer op orde kreeg. Door erover te schrijven voel ik me net als jij bevrijd. Altijd alleen rondlopen met iets, kan je opvreten.

      We leven inderdaad in een wereld vol onwetende mensen, die al snel hun vooroordeel klaar hebben of denken volgens het "maatschappelijk aanvaardbaar beeld". Alles wat je meemaakt in je leven vormt je tot wie je uiteindelijk bent.

      Mocht je je boekje digitaal hebben en graag eens door iemand anders wil laten lezen, dan mag je het altijd naar mij doorsturen. Ik kan me namelijk wel vinden in "een kans gevraagd" ook door mijn vroegere thuissituatie en alle gebeurtenissen die daaraan vast hangen.

      x Yalisa

      Verwijderen
  3. je bent goed bezig dmv jezelf af te schrijven!!

    mij is ook vaak gezegt dat ik moet gaan schrijven of iets in die richting, maar zoals jij jezelf ook beschrijft ben ik ook een binnenvetter.

    maaaaar... keep up the writings! doing a good job with it

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het valt soms niet mee inderdaad als binnenvetter.

      Verwijderen

De tweede straf

Zoals jullie een tijd terug konden lezen was mijn vader na anderhalf jaar gevangenschap vrijgekomen en was dit maar voor korte duur. Kort na...