dinsdag 18 juli 2017

Laat me je meenemen naar het verleden

Nu is het juiste moment.. Het moment dat ze het boek voorgoed moet sluiten. Het steeds zwaarder wegend boek dat ze bij haar draagt vanaf ze haarzelf kan herinneren.

Het sterke, zelfverzekerde, vrolijke meisje .. Dat was ze al lang niet meer. Hoe kon iets waar je zoveel van hield, je helemaal kapot maken?



29 maart 2017, 21:00 uur

Na een dagje weg te zijn geweest, zit ik in de auto op de terugweg naar huis. Plotseling gaat mijn telefoon, het is mijn moeder. Ze vraagt hoe lang het nog duurt voordat ik terug ben in Helmond. Met een instant raar gevoel in mijn maag, zeg ik dat het nog zeker een uurtje duurt. Ik hoorde aan haar stem dat er iets niet goed was en meteen dacht ik : "Het zal toch niet...". Ze wilde geen antwoord geven op mijn vraag wat er aan de hand was en vroeg of ik meteen als ik in Helmond was, naar haar wilde rijden. Het uur in de auto leek wel een eeuwigheid te duren en mijn hart bonkte in mijn keel..

"Je kunt beter even gaan zitten", zei mijn moeder, toen ik bij haar thuis was aangekomen. Mijn hart maakte nog meer overtoeren dan dat het al deed. "Yalisa, ze hebben papa dood gevonden op bed, in zijn woning. Ik vind het zo verschrikkelijk voor jou".

Het gevoel wat daar op volgde kan ik beschrijven als een grote leegte. Ik voelde alles, maar tegelijkertijd voelde ik niets.. Verwarring, omdat mijn vader in mijn ogen onsterfelijk was en overal bovenop kwam.

Vanaf ik een klein meisje was, ben ik mezelf voor aan het bereiden op dit moment. Het moment dat ik dit slechte nieuws zou krijgen. Het klinkt voor jullie misschien raar om bijna je hele leven bezig te zijn met het voorbereiden op de dood van je vader, maar voor mij was dit eigenlijk niet zo vreemd.

"Een gebroken persoon, die dagelijks moest vechten met zijn demonen en keer op keer verloor", "Een man die overgenomen werd door zijn demonen en er uiteindelijk zelf één werd". Dat is een korte omschrijving van wie mijn vader was geworden.

Mijn naam is Yalisa Rasker, op 22 februari 1991 werd ik geboren. Ik ben de dochter uit een gebroken gezin, de dochter van een vader die de strijd met zijn alcoholverslaving heeft verloren. Dagelijks, jarenlang heb ik hulpeloos toegekeken hoe mijn vader van een sterke slimme man, veranderde in een verloren persoon, die niet kon leven met de pijn en onrecht die hem als kind zijn aangedaan. De jarenlange strijd die ik heb geleverd om mijn vader te helpen, een strijd waarin ik mezelf ben verloren, een strijd waarin we beiden hebben verloren. Een wereld vol mensen die met afschuw en onbegrip reageren, me voor gek verklaarden dat ik zo ver ging voor mijn vader. Een hypocriete wereld waarin mensen alleen zwart-wit zien, "moet hij maar niet zoveel zuipen, dat doet hij allemaal zelf!" Niet wetend, of niet kunnen nadenken wat de reden kan zijn, dat een persoon zo ver van wal kan raken. De levenslange strijd die we samen hebben proberen te winnen, maar ondanks alles, toch hebben verloren.

In deze blog wil ik mensen die iemand kennen of zelf in een soort gelijke situatie verkeren, steun bieden, mijn verhalen delen en vertellen hoe ik hiermee omging. Er lopen veel mensen rond die met verslavingen in de familie te maken hebben. Hopelijk kan ik jullie met de verhalen van mijn vader steun bieden en inspireren sterk te blijven.

x Yalisa












17 opmerkingen:

  1. Fijn dat je jezelf nu ook op deze manier kunt uiten..
    zal voor veel mensen herkenbaar zijn..
    Goed bezig!

    LYOU
    kaatje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!

      Love you so much x

      Verwijderen
    2. Beste Yalisa, zo fijn dat je lid bent geworden van de groep levensverhalen. Jammer dat het met zo'n intriest levensverhaal is. Ik wil je in de eerste plaats mijn oprechte deelneming aanbieden bij het overlijden van je vader. Zoals ik al schreef, ik vind het heel moedig van je dat je door het delen van je verhalen anderen wil helpen. Vandaag wou ik wat lezen op je site. Een vraagje, is het enkel op mijn scherm dat de visgraatjesachtergrond wat storend werkt waardoor je tekst haast onleesbaar is? Deel gerust steeds je nieuwe blog in de groep. Het is geen groep waar er veel reactie is, blijkbaar is dit een gekend fenomeen op facebook. Maar als je hem deelt, zie ik wel steeds je stukjes en kan ik die daar lezen. Tot gauw!

      Verwijderen
    3. Hoi! Bedankt voor uw reactie! Het is me nog niet eerder verteld dat de graatjes zouden storen, ik zal er even naar kijken. Er verschijnen regelmatig nieuwe verhalen op de blog en zal mijn best doen ze op de Facebook pagina te delen!

      Alvast een fijn weekend toegewenst!

      x Yalisa

      Verwijderen
  2. mooi geschreven! en kijk uit naar je volgende blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Yalisa.. Allereerst gefeliciteerd met je blog en het feit dat je zo openlijk wil uitkomen met je gevoelens. Ik weet perfect wat je voelt, want ik ervaar juist hetzelfde met mijn broer Gary. Eens een mooie en vooral heel lieve jongen, mijn trots, mijn zielverwantje en nu.. iemand waar ik al zo kwaad op ben geweest en soms nog, uit pure onmacht omdat ik zie dat die drankduivel elke keer weer de bovenhand neemt op die lieve jongen, mijn broertje..Ik heb al zoveel keer een helpende hand willen aanreiken, maar telkens wordt ze weer weggeduwd. Ik spreek nog amper tegen hem, tegen mijn eigen zin in, want ik hou van hem, maar ik wil mijn eigen beschermen tegen de onwezenlijke pijn die ik weet dat er gaat aankomen, van hem ook te verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook Gary zal voor altijd een plek in mijn hart hebben en ik weet dat diep van binnen hij zijn hart op de juiste plaats heeft zitten, net als mijn vader dat had, hoewel dat voor vele moeilijk te bevatten is. Alcohol maakt zoveel meer kapot dan je lief is. En het lijkt dat op den duur de demonen sterker en sterker worden. Ik hoop echt vanuit het diepste van mijn hart, dat Gary ooit inziet dat hij moet veranderen, mijn vader is daar het harde bewijs van. Als hij maar in zichzelf gelooft.. Dikke kus

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven yalisa!! Dit is precies hetzelfde verhaal als die van mijn moeder. Zij overleed 2.5 jaar geleden aan een hartstilstand, maar had ook een drank verslaving wat uiteindelijk de hartstilstand heeft veroorzaakt gaan wij allemaal vanuit. Het is zeker heel zwaar om iemand te zien die niets meer interesseert dan zijn of haar verslaving. Ik heb ook alles geprobeerd om haar te helpen ervan af te komen maar niets hielp!! De verslaving was gewoon te erg. Het.klopt wat je zegt drank maakt meer kapot dan je lief is! Ik vind je blog echt sterk en aangrijpelijk en ik ga je zeker volgen. Samen sta je sterker dan alleen!

    Groetjes Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Kelly,

    Ook voor jou/jullie moet het erg moeilijk geweest zijn om je moeder zo te zien. Ik kan mezelf nog goed herinneren dat ik op haar uitvaart was, dat dat alweer 2,5 jaar geleden is, ongelooflijk! Hopelijk gaat alles goed met je en kun je het een plekje geven. Bedankt voor je lieve berichtje.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Yalisa,

    Ik ken je niet, maar ik heb je blog gelezen! Ik neem me petje voor je af!

    Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn schoonmoeder die helaas op 3 aug vorig jaar is overleden. Haar verslaving voor drank heeft ze nooit kunnen stoppen. Wat we ook probeerde ze vond elke keer wel een manier om aan drank te komen!

    Ik wens je heel veel sterkte! En ik blijf je blog volgen!

    Liefs Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Sharon,

      Ook jou/jullie wens ik heel veel sterkte en kracht toe met dit grote verlies. Helaas was het bij mijn vader hetzelfde verhaal en wist ook altijd zijn weg te vinden terug naar de drank.

      Ik hoop dat jullie steun aan elkaar hebben en eventueel kunnen vinden in mijn verhalen. Voel je vrij om berichten te sturen!

      Liefs Yalisa

      Verwijderen
  7. ach meid, wat een vreselijk bericht... Ik herinner me je vader maar al te goed. Hij was een knappe lieve en zorgzame papa, en was heel blij met jou, maar jah toen he...alles veranderde het waren moeilijke tijden...
    Ik ga met veel interesse je blog lezen en er zullen bij mij ook nog wel wat herinneringen boven komen... want je lieve moedertje was toen al jaren een hele goeie (en lieve) vriendin.
    Schrijf t van je af en wie weet levert het jou en misschien vele andere de verwerking die je nodig hebt om het een plekje te geven
    dikke knuff Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel Annemarie! Dat doet me goed! X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Yalisa, hier ben ik nog even terug, intussen heb ik een drietal verhalen van je gelezen, ik word er vooral stil van, en triestig. Maar met een bijzondere bewondering voor je. Wat een moedige meid ben je! En ja hoor, het lag aan mijn instellingen (de visgraatjes). Ik wens je een fijne dag toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Yalisa,
    Ik weet niet of je mij nog kent...ik ben het nichtje van Gary.
    Ik heb je blogs gelezen en ik vind het erg dat jij en je lieve mama zoiets hebben moeten meemaken.
    Wij hebben dit probleem ook met Gary.
    Hij was echt mijn nonkeltje,mijne lieveling.
    Nu na al die jaren heb ik ook echt het gevoel dat hij verloren is in zijn gevecht tegen zijn verslavingen.
    We hebben al ontzettend veel onze handen uitgereikt naar hem om hem te helpen maar telkens te vergeefs.
    Even gaat het goed, en wil hij echt een beter leven.
    Maar dan hervalt hij telkens weer.
    Ik heb niet zoveel contact meer met hem en ik denk dat dit is om mijzelf toch wat voor te bereiden op hetgene waar iedereen bang voor is.
    De dag dat we als familie een akelig bericht krijgen...zijn verlossing!
    Dikke kus en ook aan de mama
    Xxxc Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Yalisa,
    Ik weet niet of je mij nog kent...ik ben het nichtje van Gary.
    Ik heb je blogs gelezen en ik vind het erg dat jij en je lieve mama zoiets hebben moeten meemaken.
    Wij hebben dit probleem ook met Gary.
    Hij was echt mijn nonkeltje,mijne lieveling.
    Nu na al die jaren heb ik ook echt het gevoel dat hij verloren is in zijn gevecht tegen zijn verslavingen.
    We hebben al ontzettend veel onze handen uitgereikt naar hem om hem te helpen maar telkens te vergeefs.
    Even gaat het goed, en wil hij echt een beter leven.
    Maar dan hervalt hij telkens weer.
    Ik heb niet zoveel contact meer met hem en ik denk dat dit is om mijzelf toch wat voor te bereiden op hetgene waar iedereen bang voor is.
    De dag dat we als familie een akelig bericht krijgen...zijn verlossing!
    Dikke kus en ook aan de mama
    Xxxc Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Brenda,

      Natuurlijk ken ik je nog! Ik vind het lief van je dat je een reactie stuurt! Het doet me veel om te horen dat het ook met Gary zo slecht gaat en dat jullie er zo onder lijden. Het is verschrikkelijk om machteloos aan de zijlijn te staan en toe te kijken, hoe iemand waar je van houdt, zichzelf kapot aan het maken is. Gary heeft voor mij als kind een plek in mijn hart gekregen en die zou hij ook altijd houden. Ik hoop voor jullie en zeker ook voor Gary, dat hij inziet wat het met hem kan doen en welke gevolgen eraan vasthangen. Jullie familie betekend veel voor mij! Hou je sterk x x x x

      Verwijderen

De tweede straf

Zoals jullie een tijd terug konden lezen was mijn vader na anderhalf jaar gevangenschap vrijgekomen en was dit maar voor korte duur. Kort na...